Alla inlägg under september 2014

Av Lindha . - 1 september 2014 08:51

Förra helgen var det dax för härliga Marma med bästa gänget!   . Tyvärr var det sista året på Marma, from nästa år får inte vanligt döda åka dit längre, då är det enbart för militär verksamhet, urtrist... Det har ju många fördelar, relativt nära, bra boende, och gigantiska marker med all form av terräng man kan tänka sig! 

Vi åkte på torsdag och kom fram vid 13 tiden, då var det redan några tappra som väntade, sedan vart det full färd mot spårmarkerna, det blev inte så avancerat på torsdagen, utan lite kringelikrok med en häftiga terräng skiften, på kvällen blev det uppletande i en öppen ruta!   . Jag testade en annan utmanande sak, på torsdag kväll la jag ett spår, spårade fram till första apporten och sen 20 m efter, där jag tog av Devil, för att dagen efter på fredag morgon ta upp spåret där vi avsluta, med en liggtid på 18 timmar så selade jag på honom på fredag morgon, och som om det vore ett helt vanligt naturligt spår så tog han bara upp spåret och tuffa iväg, djupt imponerad av Devil   

 


Lite småregn kom det på torsdagkväll!      

På fredag ägnade vi dagen åt spår/uppletande fm och kväll! Jag la ett spår mark a´la Öland, öppet, torrt, sand, några enstaka buskar, varvat med skog, för att avsluta på den öppna marken, liggtid på 3 timmar ca, han kämpa på riktigt fint, det var dessutom rätt varmt på fredag så det blev torrt och säkert inte mycket vittring, det tog faktiskt på min Mr D, så han var lite trött vid lunch, med grejen var att jag fick chansen att tala om för honom att nu ägnar vi oss åt spårarbete inte något vindspår, på ålderns höst har han börjat gå upp med näsan i öppen terräng för att kunna gena tex, inte ok   . Men efter en lite tillsägelse spåra han noggrant och superfint!

   

Bästa Anneli rakt fram som ordnat allt så himla bra!    


Lite omgivning!    


Lite grill & mingel på fredagen!       


På lördagen hade jag önskat ett förföljelse spår, alltså man går ett spår, låter det ligga i valfri tid, sen när jag släpper på hunden går spårläggaren på vid slutet och fortsätter spåret, så det kommer bli färskare o färskare, hade varit lite kul att testa, men uppe på Marma med gigantiska marker var det några som gick lite för nära och den andra hunden tog vårt spår, visst blev jag lite ledsen   Men glad för Anneli, vars hunden spårade 1.6 km ist, Anneli som varit orolig att hennes hund skulle orka, tji fick hon   

Ist tog jag beslutet att vi dammar av Devil i söket, sist var 8 månader sen sist, och nu när det fanns möjlighet att köra sök eftersom även Gunsan gör det så då blev valet lätt! Det är jädra tungsprunget, när vi valla rutan fick jag nästan träningsvärk    Men för att vara 8 månader sens sist, så var han urduktig, visst gjorde han ett kommunsök och sprang hela banan, trots att jag gasta men jag fick ut honom och springa i den terräng han bara sprungit igenom   Figgarna är aldrig problem, en väldigt ödmjuk liten Devil! Dock föll han tillbaka i att ta rullen i farten, blindmarkera alltså, men då blev det onda ögat så sen skötte han sig   

Men sista dagen på söndag, så valde jag att köra ett till pass sök, och det fanns i stort sett inget att anmärka på, perfekta raka slag, perfekta framslag, super tomslag, något enstaka grunt slag, men jag var lyrisk vilket fantastiskt bra slut på träningshelgen med min bästa prins   . Vi har även kört en del hårda spår, och det verkar vara hur naturligt som helst för D!!! Tog ett 2 timmar gammalt hårt spår, och vi har inte kört så mycket hårda spår... Åh vad glad jag var/är över denna helg med mina superhund!!! 

           


Lite uppletande bilder på min prins & en den fantastiska naturen!

           


Tack allihopa för en mycket trevlig helg, bra arbete av alla hundar, dom var superduktiga,vi hade faktiskt tur med vädret trots några regndroppar, underbart gäng, massa skratt ja man önskade att vi skulle tränat en vecka ihop!!! Nu står vi i planeringsstadiet inför nästa år, vart vi skall ta vägen då... Men har några alternativ!   



Ovido - Quiz & Flashcards