Alla inlägg under mars 2015

Av Lindha . - 20 mars 2015 20:18

... Ibland beöver man skriva av sig för att må lite bättre! Förra fredagen passade min underbara mamma Lussan, dom hade varit i lekparken i typ 2 timmar, efter det fikat och myst   Sen skulle dom möta upp mig efter mitt jobb, för vidare färd mot Globen för att träffa ägaren till Charlie " en powder puff"  som flyttade mamma och Anders till Norrland, allt går toppen   , det är en kompis till A som ägt hunden, och jag hade redan godkänt vovven till mamma & Anders! Lussan sov i bilen, och när hon vakna klaga hon över en eländig huvudvärk... Så vi satsade på ett Apotek i Globen för alvedon, hon blev bättre och höll humöret uppe, sen när vi åkte hemåt somna hon igen, och väl hemma var hon rejält fryssen och väääldigt varm, i godan framför middagen kasadspydde hon, ok det förklara en hel det över dagens tillstånd   . Stackars Devil som alltid ligger under bordet fick hela huvudet fullt med spyor, det är inte så lätt att tvätta huvudet på en hund, men han nu luktar han ingenting iaf... Man ligger fortfarande under bordet    Så det var bara att avboka dansen och ridningen den helgen.... På måndagen försökte jag få Lussan att åka med pappa, men det sket sig med tiden, så vi blidde hemma... Jag började känna mig rejält risig i halsen, hosta som en galning.. Hade bestämt träff i spårskogen, sånt står man inte över även som döende, vilket jag inte var men uppenbarligen blev...    Och på tisdagen var det ett faktum, jag hade typ ingen röst, men övertalades att jobba   Jag var nog mer död än levande, så efter jobbet gasa jag hem och vila, helt knäckt... Kan ju berätta att på onsdagen, då var det inte tal om jobb på långa vägar! Någon mini influensa var ett faktum.. Körde och lämna tjejen hos pappa ( ibland saknar man singellivet ) sen lät jag dogsen rusa av, sen sov jag bort hela onsdagen= skönt!

På torsdagen kändes det lite bättre, men körde Lussan till pappa, hon har varit lite förkyld och sovit som en galning, och funkar det med pappa så får hon hellre ligga i en lastbil och guppa än vara på dagis, för jag orkade ingenting   . Tordag var oxå en dag som vill jag glömma, som hundägare, jag är väl medveten om rådande koppeltvång så vill inte ha några förmaningar om detta, men i dessa tider som sjukling vill att man dogsen ska få springa av sig så man kan åka hem och sova en bort dag.... Men denna torsdagen bestämde sig Jekyll 8 månader gammal för att vara tuff, jag såg en älg och efter sprang Jekyll, jag skrek som en idiot men visste att det var lönöst, har haft några vovvar... Med facit i hand så kommer jag ihåg Devil i samma ålder, ta upp ett spår bara så där och försvinna i sisådär 8 timmar...   . Jag trodde inte det var sant, en likadan jycke, är det dom eller jag som dras till dom ???   Nu är det här ett område jag brukar spåra i, så stod först kvar och vänta visste inte hur Jekyll skulle reagera, sen ropa vi, gick till bilen, ingen Jekyll, sen tog jag o Devil en promenad längst vägen, det här ett område med få boende, men gick längst grusvägen och ropade, ingen Jekyll, jag var mest orolig att älgen skulle sparkat Jekyll så han inte kunde röra sig o låg skadad... Vi gick sen igenom en annan skog tillbaka, i den här skogen bor det älg, och vi har sett några och vet ungefär hur dom vandrar, ingen Jekyll, när vi sedan närmar oss bilen ser jag den där odågan, han blev ju inte super hej hopp glad som han blir, han visste nog att han gjort fel, och jag vet att det i läget hjälper inte att skälla... Packa in dom i bilen, och är så himla glad över att gud hör bön   . Och efter denna händelsen blir det inget hopp och lek lös, nu blir det kadaver lydnad! Min tokiga SnyggJekyll   

  

Nu hoppas jag verkligen att det vänder här hemma, är trött på att vara sjuk o sänkt... Men känner mig lite bättre kroppsligt, så imorgon ska vi åka till klubben, lite lydelse orkar jag nog med där Jekyll göra fina framsteg, det skall även skjutas, sånt måste vi testa på!   

Mina fina älsklingar, äldst är bäst   

 

Nu jobbar vi en vecka, till vilket pris, för sen v. 14 åker vi till Norrland igen, och så får mamma rå om oss allihopa     

Bye bye ha en skön vecka!   


Av Lindha . - 9 mars 2015 14:20

Men man blir allt lite skeptisk, vet ju hur vintern kan lura en, men just nu känner jag att våren är riktigt välkommen trots att jag är en vintermänniska  

   

Igår tog familjen med sig picknick ut i skogen och njöt av den varma vårdagen, vi förena nytta med nöje, kanske mest jag, husse la ett spår till Devil, önska mig ett 1.5 km spår, men husse är inte såå van i skogen, irra bort sig och kom närmare bilen än han trott, nåväl ca 800 M fick det bli, till Jekyll la ett jag ett trappspår, han har liiite bråttom i spåret, men för första gången kan jag säga att det inte var hans dag, väldigt ofkuserad, så nu gnuggar jag hjärncellerna för att fundera på en lösning, vill ha mindre tempo och mer fokus!

Vi hann även med ett uppletande, gjorde en korridor med utslängda saker och skicka honom i vind, första låg på ca 7 m, och sen 3 st därtill i linje upp på 50 m, 4 skick och plocka en efter en, alltså han använder näsan   Med Jekyll kör jag fortfarande titta, husse gick ut på 50 M, och gömde ett föremål på annan plats än vad Jekyll trodde, vi har även börjat lägga dom lite högre, då han är väldigt markbunden, men det löste han så fint, husse gömde även ett föremål på vägen som inte Jekyll såg, så skicka ut han igen på leta och han sprang så fint ut, den låg liiite högt så fick hjälpa han lite, men skötte sig utmärkt i övrigt  .

#Selfie

      

Efter spåret var Devil redigt trött, så han ansåg sig behöva ett bad   

Kastade av husse hem, sen drog jag o Lussan till hundklubben, tänkte mig en heldag, körde lite elit moment med Devil, som fortfarande var pigg & glad, han känns fräsch min snart 8 åring    Och mycket mer jämnare i humöret, numera är han för det mesta alltid glad och taggad !!

#Sötnosarna

 

Med Jekyll har jag nu äntligen påbörjat lite lydnad, jag brukar inte ha så bråttom med den delen, det brukar komma en tid när dom är mer mottagliga och det är läge för lydnad, givetvis övar vi vardagslydnad, men har kört lite sitt- stanna kvar, sitt-stanna-inkallning, påbörjat lite FF, han blir märkbart trött när han måste vara fokuserad   

Sen hjälpte min TL mig, aka dottern och la ut tungapporten, för ett skick med Jekyll, tycker han klarar den galant!

Utvecklingen av apporterna är bättre gripande, men det får vi öva separat, och sen ingångarna, men har inte så bråttom med apporterna, det verkar vara Jekylls grej   


Känns härligt med vår, ser fram emot denna årstiden, med massa skogsaktiviteter & familjemys!  


Dessvärre dras familjen med någon jäkla förkylning som består av hosta, lätt feber och förkylning, jag har haft en jäkla hosta i en veckas tid, i helgen tillkom förkylning och inatt feber, vetti fasen vad det är som går, verkar som det är fler i omgivningen som har detta...   Jag vill träna, gå massa långpromenader, men just nu orkar man ingenting, i Devils spår igår lät som en flåsig valross...

Bye bye för denna gången!! Ha en skön vecka   

Ovido - Quiz & Flashcards