Alla inlägg under maj 2015

Av Lindha . - 18 maj 2015 12:04

Hela Krisit Flygare har vi spenderat i Herrfallet ett otroligt mysigt ställe, alla stugor hade sjöutsikt och jätte härliga promenad slingor runtomkring  . Vi var ju mest i skog och mark runtomrking, men det var både ett stort labbe gäng som tränade jakt samt något boxer gäng som körde skydd! 

   

Mysiga stugor som hade 3 st rum, tv rum & stort härligt kök! Och denna gången fick även familjen följa med   

   

Vi har spårat både på fm och em, kört uppletande varje dag! 2 dagar hade vi grillen med ut i skogen, så vi kunde brassa lite korvar och inte förlora så mycket tid   . Känns som vi utnyttjat dagarna i fullo, jag och A var riktiga pensionärer och la oss allt från 21.30-22.30, somnade som klubbade sälar, så mycket frisk luft och sån tuff terräng tar på krafterna, även hundarna sov som små klubbade sälar... 

Det har verkligen varit utmanande spår, berg med rejäla branter, stup, kvistar och fällda träd som man fick hoppa & rulla över, och som några små träd som gick till knäna ungefär så man sjönk ner ordentligt, varje spår var som jordens gympapass, men hundarna tyckte spåren var superkul   . Devil har fått rätt rejäla pass, sisådär 1000M både torsdag & fredag, på lördagen fick han ett 6oo M spår, men terrängen var sjukt tuff, upp och ner, över stockar och stenar, kändes som man besteg ett berg   . Snodde även ett tips från en FB kompis, gällande markering av pinnar, är spåren kluriga och intressanta då struntar gärna Devil i apporterna men med det här tipset så gick han inte över en pinne!

   

Lilleman då? Jo både husse och Maud fick lägga spår till honom, är kul att ha någon rutinerad med som ger sin bild av Jekylls spår... Spåret som Maud la, gick i tuff terräng med traktor spår, nedfällda träd med starkt doft, och som pricken över i:et i värsta älgstråket ( och man kan säga att det vara sjukt intressant ) Han är ung, hormonerna sprudlar, och det är mycket som cirkulerar i hans lilla hjärna, men Maud tyckte han gjorde ett väldigt fint spårarbete, trots en del avbrott, men som hon sa; Han vet ju vart spåret går och han har ett rejält spårintresse!  Det är den bilden jag oxå har av honom . Även min spår kompis har gått med i Jekylls spår, och hon tyckte det var ett riktigt fint och balanserat spår! Stor och snygg börjar han oxå bli!

   

Det var en väldigt trevlig helg, och det är så himla underbart att träna hund i goda vänners lag, vi ses till hösten igen!!   . 

Och så himla mysigt med grillning på kvällarna, ett gott glas rosé/rödvin eller två! Tack Maud & Anneli för denna gången   

     







Av Lindha . - 3 maj 2015 20:04

På torsdagen efter jobbet kunde vi sticka iväg relativt tidigt med vagnen, för att fira Valborg i Grisslehamn var det tänkt, vi brukar vara på denna campingen några gånger per år, men husse hade glömt att boka plats, så när vi ringde på torsdagen var det fullt   PANIK! Vet att det finns en till camping ca 6 km bort, så vi ringde Singö ist, och där fanns det plats! Vi landade kring 18 tiden det blåste storm ute, så det blev inte mycket till brasa, nu är väl inte det värsta grejen i livet, men för Lussans skull hade det varit skoj, men hon somnade ovaggat vid 20 tiden så det verkar som vi hade en mysig kväll trots allt   . Fredagen var det spår på schemat innan vi skulle ta en dagskryss från Grisslehamn till Eckerö, en mysig tripp där man fyller på magen och Lussan får busa runt i leklandet, och vi kan shoppa en del taxfree! Husse skulle lägga ett längre spår till D, och jag till J, men på något förvirrat sätt när det kommer till husse, så hade jag trampat i D:s spår, varpå när Devil fäste på drog det åt mitt håll en hel del, när han sen plocka J;s apport, ja då blev jag skogstokig och gav upp, har liiite humör ibland.   Selade ist på J som fick fästa på efter där D trampat runt! Hade lagt en riktig utmaning och massa gotti i spåret, tror aldrig jag sett J så utslagen efter ett spår.... Den gossen har en tendes att använda kroppen lite too much för min smak, för att falla mig på läppen skall ett spår utarbetas   .

Därefter lämna vi hundarna i vagnen med lite gotti så familjen kunden njuta! Fröken Spex   

      

Den fredagen kvällen gjorde vi inte många knop... Vaknar upp till en strålande lördag morgon

   

För att sedan gå över i regn, det var inte spöregn utan fint regn! Men planen för lördagen var satt sen innan, husse fick jobba på att lägga ett nytt spår till Devil, och som straff fick han även lägga ett apellspår till Jekyll   

Dels för jag vill se vart jag o J ligger, det är lååång väg kvar att vandra och jag har inte bråttom, men eftersom J är min 3e hund så har man ju fått lite erfanhet, och dessutom lärde jag mig en riktigt bra sak av en instruktör i mina dagar, att våga testa/utmana ödet! Funkar det inte, ja då är det bara att backa bandet och gå tillbaka där man var,,, Selade på J, med familjen som störning och en galen D som gasta, ja det var inte med i planeringen, men jag gillar väldigt mycket två flugor i en smäll oxå   Ja var mest nyfiken på, kommer J kunna spåra någon annan, kommer han ta upp spåret, ja det var inte så mycket att fundera om, han gasa iväg utan några problem, så när vi kom runt spåret med alla pinnar in så jag var väldigt stolt, mattes självkänsla hade höjts ganska mycket  .

Därefter selade jag på D, allt kan hända, det var länge sen någon annan la spår till honom, vilket innebär att jag måste lita på hunden, och egentligen förstår jag inte varför jag pysslar med hund när man är ett kontrollfreak, att lita på en annan individ är ju galet   . Men han tuffa iväg, och det är många ggr under en sån resa som jag tänker, helvete nu spårar han något annat, fasen vad håller han på med? Men jag är väldigt duktig på att hålla truten, prisa gud   . Det var en jäkla terräng, men han plockade pinne efter pinne och till slut hade vi 6+ slut, och 1000 M långt, han är bra go den där gamla gubben!! Därefter gick jag ner till familjen för nu var det dax för lunch och lek, trots det ihållande fina regnet trotsade vi gudarna och var ute så mycket som möjligt...

Vägrar vara med på kort lille busan   

     


Herr & fru oxå :)  


Efter lite korvgrillning som lunch, gick vi in och mös en bra stund, man måste ju ta det lugnt när man har semester oxå!

På em kilade jag ut i det trista vädret, för att göra ett uppletande med grabbarna, valde att köra en korridor med 4st saker åt Jekyll, nu jäklar skulle här återigen testas gränser, hitills kör jag bara i hörnen för att få ut djupet, med två galningar som triggade varandra fick J börja, han hade lite för mycket full fräs men tog det 3e som låg på mitten, därefter tog han hörnen, det 4e som vara nära hade han problem med, men vi har aldrig kört så men ville kolla läget, vart står vi? Men han plockade in det oxå efter en stund.... Sen var det gamla gubbens tur, numera gör han sällan mer än 4 skick och 4 föremål, det har sina tjusningar med att vara 8 år snart :)

Efter detta blev det återigen grillning och då började solen titta fram, så det blev en trevlig avslutning på lördag kväll, visste att jag ville hem tidigt på söndagen beroende på väder, och när vi steg upp lös solen helt underbart så vi var redo att lämna campingen för denna gången redan vid halv 10.... För att kunna hem och njuta av solen, och ta hand om hemmet...

     


Skapa flashcards