Direktlänk till inlägg 27 april 2016

En helt makalös fantastisk helg :)

Av Lindha . - 27 april 2016 09:30

När jag såg en annons på fb i en bruks/ipoläger grupp om att det fanns en plats över till en spårhelg med Jan Gyllensten på Saxnäs BK, ja då tvekade jag inte många sekunder ( jobbar ständigt med min impulsiva sida   ). Och när jag hade varit i kontakt med Mirre som anordna denna fantastiska helgen och jag fick svar rätt omgående att platsen var min så sa var det bara JAAAA! Däremellan visste jag att mannen skulle på kurs denna lördagen, och vem skulle då passa dottern.. Nu sitter det aldrig fast hos mig, så jag frågade våra underbara vänner om Lussan kunde sova över där, vilket inte var några problem   ja då hade allt gått i lås, sen var det så klart första gången någonsin som Lussan skulle sova bort, men om man förmedlar det även till barn som hundar, jodå det här kommer gå galant tja då går det visst galant   . Behöver jag säga att Lussan i stort sett sa till pappa A när han kom för att hämta henne på lördag, vi ska få glass!!! Sen försvann hon... Så mycket betydde vi   .


Nåväl startade färden på fredag vid lunch, nonstop körde jag till Kalmar där jag bestämde mig för att träna lite lydnad på fredagen, har ett tics att jag älskar att besöka nya klubbar.

Därefter fick det bli lite donken och sen vidare färd mot Öland för att installera oss på vandrarhemmet.

Jag o Jekyll tog en härlig promenad ner till vattnet, kvällsol ja det var magiskt   .

      

Därefter gick jag o la mig rätt tidigt, ville känna lugnet tystnaden när man har chansen!

På lördag morgon startade vi upp med en genomgång i klubbstugan med Jan om våra hundar, där serverades värsta frukostbordet, och jag kan lika gärna nämna det på en gång, vilken magisk hemmagjord lunch vi fått av Mirres sambo, helt outstanding    och det har vart fikabröd i alla dess former, så hade jag inte vart nöjd med lägret så var det värt allt smör i småland bara för att få äta den goda lunchen och allt fikabröd.

Fm innan lunch bestod av spårarbete, jag gjorde ett vanligt apellspår med 4 apporter, jag har inte vart nöjd med Jekylls spårarbete, han skulle kunna utarbeta dom mer och det var det jag ville få ut av helgen. När han då efter genomgången konstaterar att jag tycker du skall höja Jekyll i spåret med massa apporter, och det ska vara lek o mystik vid dom då kliade jag mig en del i huvudet    . En tempererad hund som skulle höjas mer och dessutom skulle flisa sönder apporterna, att lära dom passiv markering gör man plättlätt en eftermiddag menade Jan på...

Jan vill att hundarna skall ha 80% intresse för apporterna och 20% för spåret, det kommer göra att hundarna letar som en dammsugare efter apporterna och aldrig missar en apport. Jan tyckte Jekyll hade 50% intresse för spår/apporter.

Lördagens spårmarker!

  

Därefter var det avbrott för lunch på klubben, där sedan 2a passet skulle äga rum, då fick man välja lydnad, problem, uppletande eller dylikt   Jag valde att visa mina ingångar som det i säg inte är något fel på, men Jekyll ska jämt buffa på handen och kolla om det finns godis i handen, där fick jag en enkel förbudsövning, godis fram betyder NEJ och ögonkontakt varsågod! Det betyder att i långa loppet skall han inställningen hand betyder NEJ, och när jag bestämmer är det varsågod.

Därefter kolla vi på hans vägran att släppa bollar, känns som ett återkommande problem jag har med mina dogs men säg inget   men här fick jag en toppen metod för det, som Jekyll svara mycket bra på och släppte bollen så fint ett flertal gånger!

Jan har en genomgång.

  

Mirre som anordna lägret och hennes Mara     


Vi avslutade runt 18, då hade vi vart igång sedan 09, då var jag mör, det är så mycket information Jan har delat med sig och det har vart så nyttigt att se alla hundar!

Så en snabb middag på Statoil och fort tillbaka till rummet. 

En trött Jekyll, men han har vart morgonpigg, 05.30 har han tyckt att matte skall vakna... 

  

Lite bilder från vandrarhemmet, ett mycket trevligt sådant och super trevliga ägare kommer garanterat tillbaka   

 

   

På söndagmorgon skulle vi ses på Allvaret direkt för spårträning.

   

Jag valde för dagen att lägga ett spår med 12 apporter, oklart hur långt det blev för jag blev så fascinerad av marken på Allvaret, i love it   Det är så varierande terräng, och hade tom glömt bort mina riktmärken...

Man får ge det ett antal gånger så klart, men sista benet så spårade Jekyll så himla fint som en dammsugare precis som jag vill ha det. Då hade han fått en massa apporter innan och flisat sönder en hel del, så det här är helt klart rätt metod, fast jag var tveksam i början.. Dessutom kan man ställa ännu mer krav,mer lek mer krav så det blev väldigt harmoniskt och rätt sinnesstämning   .

Tillbaka mot klubben för eftermiddagspasset.

  

Jag hann även med att testa uppletanderutan på lördag kväll, är det träningshelg så är det   

 


På em funderade jag på vad jag skulle välja, moment känns bortkastat då jag har en hum om hur jag vill ha det, problemet med Jekyll är att han är som en Porsche som Jan sa och accelererar som en sådan, och så tycker folk att schäfern är som en Volvo   ,  dessutom är det mycket JAG BESTÄMMER i honom, och jag har redan börjat träna så här men ville stämma av med Jan, är det här rätt väg att gå. Jekyll skall i stort sett aldrig få ta ett eget initiativ utan JAG BESTÄMMER!! Jekyll har svarat väldigt bra på detta och visst ibland kan jag känna herregud vad drykt att styra någons liv konstant men jag ser resultat och då får man rätta sig efter sin hunds behov   .

Jag tar med mig massa positiva saker från helgen som den faktiskt inneburit, dels tyckte Jan att vi hade en himla fin relation och jag försöker alltid bygga mina hundar på oss   Jan tyckte även jag var en duktig förare som kunde hantera Jekyll så bra! Jag suger åt mig allt jag kan, för en period förra våren var jag förtvivlad över hur jag skulle lösa Jekyll men eftersom jag aldrig ger mig har jag idag helt klart hittat rätt verktyg, helt NYA dessutom    .

Det har vart en sån givande och lönande helg, är såå glad att jag fick chansen att vara med, och jag lyckades vara rätt trevlig oxå för jag är inbjuden till deras läger nästa vår med Jan   . 

Inlägget får avslutas med en supersöt valpis,bostonterriern Birger    

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lindha . - 11 juli 2020 08:50

Vi börja vår semester i Sälen och vilken underbar natur   . Härligt att även få uppleva Sälen sommartid! När vi kom upp var det hällregn   och även dagen efter blev vi rejält blöta ! Men det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder ( så vi tog o...

Av Lindha . - 8 juli 2018 22:16

En liten mini semester planerade jag in hos mamma och Anders i Ramsele för mig, Louisiana och Jekyll   . Vi tog tåget upp denna gången, startade tidigt i torsdags, det funka faktiskt bra att åka tåg med Jekyll, tror det var hans andra sväng ( när jag...

Av Lindha . - 17 september 2017 19:12

Så var denna hundhelg över.. I år blev det inte som vanligt med tanke på min kurs, så vi kom upp sent på fredag kväll medans dom andra hunnit med spår och uppletande. Jag fick ett begagnat spår men det hade varit för mycket snurr innan så Jekyll var ...

Av Lindha . - 31 juli 2017 15:49

Ja då är det måndag em, imorgon börjar allvaret, kl.07:00 dessutom ( bytte arbetstider). Men summerar jag semestern har den varit fantastisk 👍. Plockade in massa saker från husvagnen och konstaterade att familjen har inte använt några regnklä...

Av Lindha . - 21 juli 2017 19:49

Vi har verkligen haft sån himla tur med vädret, det har varit sol ☀ i princip varje dag, på sin höjd med några stackmoln. Men vad gör det 😊 Vi har avverkat Kneippbyn ett stort lekland med karuseller och ett gigantiskt badland, när vi ko...

Ovido - Quiz & Flashcards